Zichtbaar #6 – Autoriteit

TalentenTafel 15

In de artikelenserie Zichtbaar gaat het over manieren om een behoorlijke boterham te verdienen als kunstenaar of creatieve professional. Dit artikel gaat over Jerry Opier, een super-gedreven creatieve ondernemer die zichzelf en zijn bedrijf op een prachtige manier op de kaart zet. En niet alleen zichzelf… Over autoriteit.

Een onverwachte wending

Jerry’s verhaal is bijzonder. Het had voor hem namelijk ook heel anders kunnen lopen. Als jonge hond van Molukse afkomst, met een stevige attitude maar zonder al te veel ideeën voor zijn eigen toekomst, ontmoette hij Erik-Jan Koense van reclamebureau FHV BBDO. Hij weet eigenlijk niet zo goed waarom, maar het gebeurde. Erik-Jan bood hem een baan. Zijn leven nam een onverwachte wending…

Loetje’s tafel 15

Nu, een dik decennium later, tref ik Jerry in het prachtige verzamelgebouw voor creatieve bedrijven in Amsterdam Noord waar hij met zijn eigen ‘campagne’bureau Tafel 15 gevestigd is. De naam Tafel 15 ontstond tijdens een etentje met vrienden, aan tafel 15 van zijn favoriete restaurant Loetje in Ouderkerk. Wat leuk, ik hou ook erg van Loetje…

Precies een half uur

Voor ik het weet zijn we het over veel meer dingen eens… Dat de traditionele reclamewereld maar arrogant is bijvoorbeeld, dat communicatie een prachtig vak is, maar dat de tijden van protserig en eenzijdig reclame maken ver achter ons liggen. Tafel 15 is geen traditioneel reclamebureau. Hun campagnes richten zich op echte interesses van mensen, het maken van verbinding, het aanspreken van de fantasie. Zo maakten ze voor Van Haren de campagne Footnews, een Facebook pagina waar mensen hun fascinatie voor voeten en schoenen kunnen delen, en voor Hertog Jan lieten ze schrijvers in Ode aan de herfst verhalen maken van een half uur, precies de tijd die je er over zou moeten doen om van zo’n biertje te genieten…

De behoefte van de klant

Tafel 15 is een succes. De zaken gaan vooral goed omdat ze de poeha achterwege laten. Ze doen niet aan dikke auto’s of glanzende kantoorpanden. Hun stijl is heel eigen en eigentijds. Het talent van een klein kernteam en een ploeg fanatieke freelancers wordt ingezet om prachtige, kleine, bijzondere, grootse of vreemde campagnes te maken, waarin de behoefte en de boodschap van de klant op een creatieve manier centraal staan.

Een mes met heel veel kanten

Maar dat is niet het enige. De aanleiding om dit artikel te willen schrijven was dat ik van een hele leuke marketingdame uit mijn netwerk had gehoord dat de betrokkenheid van Tafel 15 veel verder gaat dan alleen hun klantenkring. Op het moment dat ik Jerry sprak had juist de lancering plaatsgevonden van TalentenTafel 15, een door Tafel 15 geïnitieerd platform voor de ontwikkeling van creatief talent.

Talententafel 15 heeft ook een reclame-academie, een creatief centrum én pop-up ruimtes voor commerciële activiteiten onder één dak en laat daarmee het mes opeens wel aan heel veel verschillende kanten snijden:

  • Jonge creatieven krijgen de kans om onder betrokken begeleiding van door de wol geverfde professionals aan echte opdrachten te werken en hun talent te ontwikkelen
  • De Dienst Werk en Inkomen werkt graag mee omdat aan jonge creatieve werklozen een kans geboden wordt
  • Kunstenaars krijgen een fysieke ruimte om hun werk te exposeren op een plek waar veel publiek komt
  • Zowel gevestigde commerciële bedrijven als start-ups kunnen zich vestigen op een plek waar kruisbestuiving makkelijk plaatsvindt
  • Doordat er ook plek is voor horeca kan op veel aanloop van buitenaf worden gerekend
  • VolkerWessels krijgt, als partner voor de fysieke locaties, veel positieve pers waardoor zijn leegstaande vastgoed op een aansprekende manier in de etalage wordt gezet

en…

  • Tafel 15 krijgt als initiatiefnemer van dit alles een flinke dot positieve aandacht in de media waardoor hun eigen naam en faam ook door het dak gaat!

In mijn ogen is Jerry Opier een moderne held. Zo iemand die zelf ooit opeens een onverwachte kans kreeg en slim genoeg was om die met beide handen aan te pakken. Die de autoriteit die hij inmiddels in zijn vakgebied heeft verworven inzet om anderen een kans te geven en die het positieve effect dat daarmee afstraalt op zijn eigen bedrijf natuurlijk graag voor lief neemt…

Klik op de links hieronder om nog meer te lezen over TalentenTafel 15. Misschien is het wel iets voor jou:

Website | Facebook

Heb je een mening, opmerkingen of vragen over dit artikel? Ben jij ergens zo goed in dat je jezelf een autoriteit mag noemen? Ik lees er graag over in het reactieveld hieronder:

En als je vrienden of collega’s hebt die hier ook iets aan zouden kunnen hebben, deel dit artikel dan vooral via de sociale media of e-mail via een van deze icoontjes:

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone
Tags: , , , ,
abonneren DoDoPost

Geef een reactie