Zichtbaar #4 – Fantasie

Eric van Straaten - 3D art

Kunstenaars en creatieve professionals worstelen vaak met het verkopen van hun werk. Ze doen wat ze doen zó graag dat ze bereid zijn om genoegen te nemen met een heel bescheiden inkomen, als ze al kopers kunnen vinden. In de artikelenserie Zichtbaar wil ik proberen je te laten zien dat het anders kan, door verschillende manieren van creatieve promotie te belichten. In dit artikel gaat het over de rol van fantasie.

3D-printen en kunst

Een paar maanden geleden was ik bij een discussie over 3D-printen en kunst. Op zeker moment ging het er over of iets kunst mag heten als het uit de 3D-printer komt… Ik vond de vraag nogal onzinnig. Mag een fotograaf zijn werk printen? Mag ik een printer gebruiken om een boodschappenlijstje af te drukken? Is het één kunst en het ander niet? Wie gelijk heeft mag het zeggen! Of iets kunst is wordt niet bepaald door de gebruikte techniek of het toegepaste medium. Het gaat om wat het is voor jou. Voor jou ja: de toeschouwer.

De fantasie van die man

Eén van de kunstenaars in het panel van die bijeenkomst was Eric van Straaten. Hij maakt 3D-geprinte kunst. Beeldjes van voornamelijk adolescente meisjes. Zijn werk is fascinerend, heel gedetailleerd en sprookjesachtig. ‘Kitscherig’ vinden sommigen, en ook kwalificaties als ‘ambivalent’ en ‘dubbelzinnig’ worden gegeven aan zijn werk. Ik kom er zelf niet zo goed uit wat ik er van wil vinden. Vind ik het knap? Lief? Spannend? Pulp? Ik kan er in ieder geval niet naar kijken zonder me af te vragen wat er in de fantasie van die man omgaat…

Wat hij er niet over zegt

Mijn gesprek met Eric verliep anders dan ik had verwacht. Ik had al wat zitten lezen op zijn website en ik wilde hem interviewen over zijn fantasie en over de manier waarop hij daar over vertelt. Hoe dat bijdraagt aan het verkopen van zijn werk. Bleek het helemaal niet zo te werken! Natuurlijk speelt zijn eigen fantasie een rol; zijn fascinatie met exhibitionisme, met adolescente seksualiteit, met “lust verpakt in lievigheid…” is overduidelijk in zijn werk aanwezig, maar daar heel bewust mee bezig zijn of de aandacht op vestigen doet hij niet. Zijn beste werk komt intuïtief tot stand en die lading heeft het dan gewoon. Het is wat hij er niet over zegt wat hem succesvol maakt. Juist dat het voor iedereen op een eigen manier tot de fantasie spreekt blijkt de commerciële kracht van zijn werk. Wat hij er op zijn website over schrijft is er slechts achteraf opgeplakt, omdat het goed gebruik is om er daar iets over te vermelden…

Een goed ding

En zo heeft hij dus een heel uiteenlopende klantenkring. Dat zijn werk goed ligt bij Lolita-fetisjisten lijkt logisch, maar het werd ook al verkocht aan een rouwend echtpaar dat er hun overleden dochtertje in ziet. Verder is er een publiek dat simpelweg totaal gefascineerd is door de gebruikte nieuwe techniek, en sommige kunstverzamelaars vinden het daarom een aantrekkelijke investering. De kachel rookt. Wat hem zelf vooral bezighoudt is of wat hij heeft gemaakt een ‘goed ding’ is. En ‘goed’ wil dan zeggen esthetisch, liefdevol en spannend, maar het moet wegblijven van platte erotiek. Dat zijn werk als ‘kunst’ wordt gezien is mooi omdat hij er daardoor van kan leven (en het helpt natuurlijk dat 3D-printen zo hot is in deze tijd). Maar eigenlijk verbáást het hem vooral dat er een publiek is dat zijn dubbelzinnigheid in huis willen halen…

Zichtbaar

…en dat verbaast mij dan weer helemaal niet! Niet omdat dit werk míj nou zo bijzonder aanspreekt (het is niet mijn smaak), maar om hoe hij het aanpakt:

  • Hij heeft het lef om het werk te maken wat hij maakt, én om het te laten zien
  • Hij is heel productief
  • Hij is constant bezig zijn vaardigheid en techniek te perfectioneren
  • Hij spreekt over zijn werk waar hij maar kan (ik ontmoette hem op een symposium waar hij sprak voor een gehoor van zo’n 100 man)
  • Hij is steeds op zoek naar mogelijkheden om zijn werk te exposeren (we konden niet op zijn atelier afspreken omdat daar géén werk van hem op voorraad was)
  • Hij stuurt regelmatig e-mails met foto’s van zijn laatste werk naar een groeiende mailinglijst
  • Hij verkoopt zijn werk zelf, via zijn eigen website, om contact te kunnen leggen met zijn potentiële kopers
  • Hij experimenteert met de afmetingen en prijzen van zijn werk, voor een optimaal bereik

Jezelf op de kaart zetten met je kunst kan dus op vele manieren! Er bestaat geen recept of format dat, mits strikt gevolgd, succes garandeert. Doe vooral waar je je goed bij voelt, wat past bij jou en je publiek, maar doé iets! Je kunt er van uit gaan dat er een publiek is, ergens, dat jou en je werk fantastisch vindt en dat er voor wil betalen. Het is de kunst van de kunstenaar om het te vinden, door zichtbaar te zijn!

Als je benieuwd bent geworden naar het werk van Eric van Straaten, kun je via de links hieronder op de hoogte blijven van zijn werk:

Website | Twitter | Facebook

Hoe zit het met jou? Hoe pak jij het verkopen van je werk aan? Kun je er van leven? Wat zou jij graag effectiever willen doen? Ik lees er graag over in het reactieveld hieronder:

Als je iemand kent die ook iets aan dit artikel zou kunnen hebben, deel het dan a.j.b. via e-mail, of via de sociale media door te klikken op één van deze icoontjes:

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone
Tags: , , ,
abonneren DoDoPost

Geef een reactie