Zichtbaar #5 – Gebruik

Zichtbaar #5 - Gebruik

De artikelenserie Zichtbaar is bedoeld voor kunstenaars en creatieve professionals die het lastig vinden om hun werk te verkopen. Het zijn tips voor de creatieve promotie van je werk, aan de hand van voorbeelden uit mijn eigen omgeving. Deze keer gaat het over een manier die eigenlijk heel erg voor de hand ligt: deel ideeën voor het gebruik van je werk!

Sceptisch

Toen ik met DuizendDoDo’s begon had ik nog nooit van ‘Jook Pottenbakker’ gehoord. Een wederzijdse vriendin vertelde me over haar toen we het over de sociale media hadden. Zij zelf was nogal sceptisch: “wat interesseert het mij nou wat iedereen op zijn boterham smeert, dat vind ik zonde van mijn tijd!”. En daar ben ik het helemaal mee eens. Niemand zou zijn sociale media-kanalen dáár voor mogen gebruiken.

Nieuwsgierig

Die vriendin is sinds kort voor zichzelf begonnen. Ze is van oorsprong beeldhouwer en maakt nu ornamentale nieuwe meubels van spullen die ze bij de sloop vindt. Ze vindt het heerlijk om te doen en wat ze maakt is erg de moeite waard, maar met de verkoop wil het nog niet zo vlotten. Het verbaasde me dus niks dat haar aversie omsloeg in nieuwsgierigheid toen Jook haar vertelde dat zij een groot deel van haar klanten via Facebook en Twitter krijgt.

Google

Ik wilde natuurlijk direct Jook’s twitternaam weten (@itsajook red.), maar die wist ze niet. Ze wist alleen dat ze een ‘artiesten’naam gebruikt met iets erin als ‘pottenbakker’. Gelukkig is er een handige tool, genaamd Google, die dan uitkomst biedt ;-). Ik typte “Jook Pottenbakker” en kreeg direct een hele pagina vol! Haar Facebook-, Twitter– en Pinterest-pagina’s, en aardig wat websites van anderen die naar haar verwijzen. Opvallend was dat een éigen website ontbrak (dat is nog wel een projectje…).

Kopje koffie?

Natuurlijk ging ik haar volgen. Al heel snel volgde ze terug en reageerde ze op iets wat ik had gedeeld, met een aardig compliment. Dat was voor mij reden om haar aan mijn lijst van favoriete twitteraars toe te voegen: de lijst die ik een paar keer per dag doorneem om te zien of er nog iets leuks gebeurt waar ik op zou willen reageren. Ze bleek een aanwinst. De keren dat ik koffie ben gaan zetten omdat zij een foto van een beker koffie plaatste zijn niet meer te tellen. Een beker van haar hand, natuurlijk… Het idee om een salade te eten als lunch vanmiddag kreeg ik omdat ik een foto langs zag komen van een salade in een geweldige Jook-schaal met mensenvoetjes (compleet met gelakte nageltjes…). En toen ik een paar maanden geleden opeens verlegen zat om een geboortecadeautje had ze net een babyserviesje geplaatst. Ik werd haar klant.

Lekker belangrijk

En zo doet ze dat dus. Ze laat gewoon lekkere dingen zien in schalen of bekers van haar hand, gaat in op de seizoenen, op de actualiteit of waar haar kop verder naar staat. Ik heb haar nog nooit horen roepen dat ze iets nieuws te koop had, nog nooit een prijs horen noemen. Ze doet zelf niet aan kortingsacties, niks aan like-share-win-gedoe (maar deelt ze soms wel van anderen). Het gesprek dat ze online voert met haar publiek is beschaafd en op een aardige manier betrokken, maar ook wel eens fel en gedurfd, precies zoals ze is… Nuchter en stoer, zonder poeha, want ‘lekker belangrijk’. Ze laat haar prachtige aardewerk figureren in wat ze deelt en haar publiek mag zelf op het idee komen om het te willen kopen.

Recent heeft Jook een prachtig filmpje laten maken met haar aardewerk in de hoofdrol. Een goed voorbeeld van hoe je jezelf en je werk kunt presenteren:

Fan

Wat ik zo leuk vind aan het voorbeeld van Jook is dat het opeens best eenvoudig lijkt, die zelfpromotie. Voorheen kende ik geen pottenbakkers. Ik had nog nooit overwogen om handgevormd aardewerk aan te schaffen, ik kende het niet, het kwam niet in me op. Maar nu ik Jook ken ben ik om. Ik ben fan… omdat ze zichzelf is, omdat ze mooie dingen maakt en omdat ze die laat zien. Via Twitter en Facebook!

Heb je een mening, opmerkingen of vragen over dit artikel? Of tips over hoe jij jezelf en je werk zichtbaar maakt? Ik lees er graag over in het reactieveld hieronder:

En als je vrienden of collega’s hebt die hier ook iets aan zouden kunnen hebben, deel dit artikel dan vooral via de sociale media of e-mail via een van deze icoontjes:

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone
Tags: , , , ,
abonneren DoDoPost

12 reacties op “Zichtbaar #5 – Gebruik”

  1. ze is geweldig JOOK! ook een machtig boeiend mens. ik ben er speciaal voor vanuit deventer naar purmerend gereden om een paar beeldschone kop en schotels op te halen. zo inspirerend!

  2. Corine schreef:

    Jook was mij inderdaad ook opgevallen op Twitter, ik zag eens een prachtige foto van haar werk langskomen en was direct fan! Dat vind ik ook meteen haar kracht: zij weet prachtige foto’s van haar werk te maken, die stuk voor stuk heel sfeervol zijn. Iets waarin ik mij nog meer mag oefenen, het lukt mij veel minder om mooie en vooral sfeervolle foto’s van mijn werk te maken. Nu is het misschien wel makkelijker om iets goed te fotograferen wanneer het niet plat aan de muur hoeft te hangen. Maar toch, ik vind haar een groot voorbeeld, alhoewel ik heel andere dingen maak. Ben blij dat ik haar tegenkwam op internet, ze is een bron van inspiratie :-)

  3. Martine schreef:

    Ja dat herken ik wel. De juiste mix proberen te maken in het social media gebeuren. Niet te opvallend maar doseren. Leuk verhaal over @itsajook. We volgen elkaar ook. Fijne week!

  4. Annemiek schreef:

    Ook ik kwam haar ruim een 1/2 jaar geleden tegen op twitter. Een mooi mens die mooie dingen maakt. Zo langzamerhand al aardig wat in de keuken staan. Geweldig om mijn gerechten mooi te fotograferen. En ze heeft in opdracht ook mooie borden gemaakt.
    Maar het mooiste gaat het servies worden als ik weet of ik een kleinzoon of dochter krijg!

  5. Stephanie schreef:

    Dat is nou precies waarom ik Jook ben gaan volgen en waarom ik fan ben! Inmiddels heeft mijn moeder al een mooie schaal van Jook op tafel staan. (en in mijn tuin hangt een mooi hart van haar hand) Want het is toch veel leuker om een schaal speciaal met liefde te laten maken door Jook dan om er eentje te kopen bij de Blokker?

Geef een reactie