Hoeveel uren werk jij?

Hoeveel uren werk jij?

(in gesprek met Joke Kummel van BalansTotaal en BTW-café in Amersfoort)

Werken, eten, slapen, werken, eten, slapen…

In de aanloop naar de lancering van DuizendDoDo’s heb ik heel veel gesprekken gevoerd met kunstenaars en creatieve ondernemers. Hele gave en inspirerende gesprekken over creatieve drijfveren, zakelijke successen, twijfels, autonomie, naam en faam, een enkele keer zelfs over marketing of social media. Maar waar het bijna nooit over ging was over bedrijfsvoering. Dat vinden we zo saai, daarvoor duiken we het liefst, met het hoofd vooruit, diep het zand in. Wedden dat jij nu ook bijna afhaakt?! Maar doe dat nou niet, blijf nog even…

Je kunt er ook je voordeel mee doen!

Waar de meesten van ons verschrikkelijk van balen is van alles wat ‘moet’. Maar ja, balen of niet, er zijn helaas een aantal regels waaraan je je als zelfstandig ondernemer te houden hebt… Verplichtingen die worden opgelegd door de overheid (belastingen, sociale verzekeringen, premies, vergunningen, registraties) maar ook een paar die simpelweg horen bij verstandig ondernemerschap (verzekeringen, contracten, algemene voorwaarden, investeringen, reserveringen, e.d.).

Ik wil jullie heel graag laten kijken naar wat er zou gebeuren als we die regels eens op een andere manier proberen te lezen, als het zou kunnen lukken om te zien wat je er aan kunt hebben, hoe je er je voordeel mee kunt doen…

In een van mijn oriënterende gesprekken vroeg ik een bevriende ontwerper hoe hij zijn werkuren bijhoudt, welk systeem hij daarvoor gebruikt. Zijn antwoord zag ik niet aankomen: “uren bijhouden? Ik eet en ik slaap af en toe, en de rest van de tijd ben ik aan het werk”, en hij lachte er heel tevreden bij!

Als je bent zoals hij (zoals veel van je creatieve collega’s) dan neem je het liever niet zo nauw met de tijd. Je houdt namelijk zoveel van wat je doet dat het helemaal niet als werken voelt, dat je er het liefst helemaal nooit meer mee zou willen stoppen. Vergeleken met de alledaags terugkerende besognes zoals huishouden, administratie, je gezin, vrienden, eten, slapen… als je aan het werk bent leef je in je eigen wereld en staat de tijd even stil…

En toch ga ik je nu wakker schudden!

Je bent namelijk een dief van je eigen portemonnee als je geen goede urenadministratie bijhoudt!

Door gebruik te maken van de zelfstandigenaftrek mag je namelijk per jaar een aanzienlijk bedrag aftrekken van je winst, vóórdat er belasting over wordt berekend. Er was even sprake van dat deze aftrekpost zou worden afgeschaft, maar dat is gelukkig weer teruggedraaid!

Zo mocht in 2012 een bedrag worden afgetrokken van € 7.280,-. Gaan we uit van een gemiddeld belastingpercentage van 37 % dan scheelt je dat op jaarbasis zo’n € 2.700,-, en dat is, als je full time werkt in je bedrijf, zo’n € 11,50 netto per dag. Daar kan ik bijvoorbeeld best een lekkere lunch van kopen!

Er zijn twee belangrijke criteria om in aanmerking te komen voor deze aftrekpost*

  • Je kunt aantonen dat je gedurende het jaar tenminste 1225 uur hebt gewerkt in je bedrijf. Omgerekend is dat zo’n 24 uur per week, of 3 volle werkdagen.
  • Van de tijd die je hebt gewerkt, moet je tenminste 50% als zelfstandig ondernemer actief zijn geweest (bijvoorbeeld naast een part time dienstverband)

Welke uren tellen mee?

  • de uren waarover je een factuur kunt versturen (‘directe’ uren)
  • uren besteed aan het maken van offertes en contracten
  • uren besteed aan je administratie
  • uren besteed aan gesprekken voor kennismaking, verkoop, service e.d.
  • reistijd
  • uren besteed aan training en opleiding
  • uren besteed aan netwerken en promotie

De belastingdienst zal bij een eventuele controle verwachten dat je een goede urenverantwoording kunt overleggen, maar zij schrijven niet dwingend voor hoe zo’n administratie er uit zou moeten zien. In principe voldoet een goed bijgehouden (en bewaarde!) agenda.

Zeker als je niet full time als zelfstandige werkt of als je (nog) niet zoveel klanten hebt en de gaten opvult met af en toe wat werken via een uitzendbureau, in de horeca, of als seizoenwerker in loondienst, ontkom je er niet aan om goed je uren bij te houden. Al is het alleen maar om bij te kunnen sturen als halverwege het jaar blijkt dat je het urencriterium misschien niet helemaal gaat halen. Het zou je dan zelfs kunnen stimuleren om nog wat meer tijd te gaan besteden aan de promotie van je werk, aan bijscholing e.d.

Download hier een eenvoudig excelsheet om je urenadministratie in bij te houden.

* Alle voorwaarden om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek kun je lezen op de site van de belastingdienst

Hoe houd jij je uren bij? Heb je wel eens controle gehad van de belastingdienst en hoe verliep dat? Heb je tips waar je collega’s ook iets aan kunnen hebben? Vertel er a.j.b. over in het reactieveld hieronder:

Dit is de eerste in een serie maandelijkse tips en trucks in de rubriek bedrijfsvoering van DuizendDoDo’s. Ken je mensen die hier ook hun iets aan zouden kunnen hebben, deel dit dan a.j.b. met hen via de sociale media of e-mail:

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone
Tags: , ,
abonneren DoDoPost

2 reacties op “Hoeveel uren werk jij?”

  1. Ik hou zelf mijn uren en soort activiteiten bij in een ouderwetse agenda die naast mijn computer op mijn bureau ligt. Eerst hield ik die niet altijd genoeg bij, omdat ik zelf wel tot die 1225 uren kwam en dacht dat ik dat wel kon aantonen, maar toen een vriend van mij opeens van de Belastingdienst de vraag kreeg om deze uren even van twee jaar geleden te onderbouwen en hij daardoor in de problemen kwam want hij kon de uren niet goed meer verantwoorden aan de hand van zijn zakagenda. Toen was ik om. Elk jaar koop ik weer zo’n agenda. Ik kan het natuurlijk ook in mijn telefoon of op de computer bijhouden, maar ik vind het op papier handig, maar in een Excellsheet waar je alles per onderwerp eens kan optellen is natuurlijk pas echt goed. Dan kan ik ook uitzoeken of mijn uitvoering van de opdracht overeenkomt met mijn offerte. Dat doe ik dus nog niet goed genoeg!

    • Johanna Glas | DoDo1 schreef:

      Dank je Liesbeth, voor het onderstrepen van het belang hiervan met een verhaal uit de praktijk! Ik doe het zelf in mijn digitale agenda, en ik codeer de verschillende soorten bezigheden door het gebruik van kleuren.

Geef een reactie