Over zichtbaar willen zijn

Over zichtbaar zijn

Die drang ‘diep van binnen’

Het is geen gemakkelijke keuze om met een creatief talent in je levensonderhoud te willen voorzien. Je moet er een beetje wars voor zijn, eigenwijs, misschien zelfs wel een beetje raar. Maar ja, je zult maar niet anders kúnnen. En dan doel ik niet op het niet kunnen vinden van een willekeurige baan. Ik heb het dan over het vuur, het verlangen, die drang ‘diep van binnen’… om dingen te doen of te maken die uniek zijn. Of je nou schildert, ontwerpt, punnikt of zingt, als je niet anders wílt doen met je leven dan mooie dingen maken, zal je toch echt een manier moeten vinden om er ook van te kunnen bestaan.

Als zoete broodjes

Wat je creatieve professionals vaak hoort zeggen is dat ze een hekel hebben aan de commerciële kant van hun vak. Dat ze het tijdverspilling vinden om klanten te benaderen omdat ze elk moment van de dag willen besteden aan het maken van hun werk. Dat ze het liefst zouden willen dat het werk zó voor zichzelf zou spreken dat het ook vanzelf verkocht. Halloooh, wakker worden! Natuurlijk zijn er kunstenaars en artiesten waarvan elk nieuw werk een zoet broodje lijkt, maar vergeet niet dat er ook voor hen jaren van voorbereiding en hard werken aan vooraf zullen zijn gegaan, voordat zij ‘opeens’ werden ontdekt.

Moeras

DuizendDoDo’s wil jou als creatieve professional heel graag gidsen in dat moeras van ondernemersland. Door te laten zien hoe je van je werk zou kunnen bestaan, zónder jezelf opdringerig te verkopen. Met manieren om mensen voor je te winnen die er simpelweg naar zullen verlangen om iets van jouw hand te bezitten, die zonder aarzelen juist aan jou die opdracht geven, die er voor kiezen om juist met jou in zee te gaan, zelfs als jouw tarieven hoger liggen dan gemiddeld…

Zichtbaar

Aan de wortel van hoe je dat aanpakt ligt de durf om zichtbaar te worden op een creatieve en eigen manier. Ehm, creatief en eigen… was dat nou niet precies wat jou bijzonder maakt, en wat jou deed besluiten je hart te volgen? Waarom je voor jouw leven als creatieve professional koos?!

Naam en faam

In de komende tijd publiceer ik een aantal artikelen over hoe je jouw creativiteit en eigenheid in kunt zetten om naam en faam te verwerven, en daarmee een fatsoenlijk inkomen… Dit zijn de onderwerpen die langs zullen komen:

Ben je nieuwsgierig naar het vervolg? Ik zou zeggen stay tuned en meld je aan als abonnee van DoDoPost!

In het reactieveld hieronder ga ik graag met je in gesprek over de schoonheid van het ZP-erschap als creatieve professional. Wat doe jij om je werk zichtbaar te maken? Lukt dat zoals je wilt? Wat zou je nog beter willen doen? Waar heb je misschien vragen over?

Heb je vrienden of collega’s die hier ook iets aan zouden kunnen hebben? Deel dit artikel dan vooral via de sociale media of e-mail met een van deze knoppen:

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone
Tags: , , , ,
abonneren DoDoPost

8 reacties op “Over zichtbaar willen zijn”

  1. Hallo Johanna,

    interessant wat je schrijft, en ook zeer herkenbaar. Maar het is zo, door onzichtbaar te blijven kom je er als kunstenaar niet. Je beschrijft het ook duidelijk en bondig (en op een leuke manier), een echte kenner!

    Zelf probeer ik via FB mijn (commerciële) werk bij een grotere groep onder de aandacht te brengen. Verder ben ik met een project bezig samen met een schrijver, en dat gaat eind dit jaar zijn besluit vinden. Mijn beste klanten echter krijg ik nog steeds via de mond-op-mond reclame, want een beter visitekaartje dan mijn werk weet ik niet. Omdat Kunst een luxe-artikel is blijft het uiteraard lastig om bovenaan iemands “wannahave” lijstje te komen, zeker in slechtere tijden zoals de laatste paar jaar. Ik ben zeer geïnteresseerd in het vervolg van jouw nieuws van DoDoPost, en meld mij dus aan (was ik eigenlijk al?)

    Ben erg benieuwd naar de volgende post!
    Hartelijke groet, Else

    • Dag Else, leuk om je hier te verwelkomen. Ik werd heel blij van je reactie. Dank je dat je zo uitgebreid de moeite nam om me te laten weten hoe het voor jou is, en voor het compliment over mijn schrijfstijl ;-).

      Het klopt dat je via de mailinglijst al als abonnee van DoDoPost bekend bent.

  2. Stephanie schreef:

    Hai Johanna!
    Ik heb weer met plezier je stuk gelezen.

    Zelf vind ik vooral het contact op Twitter met andere creatievelingen erg waardevol.
    Met elkaar meedenken en van en met elkaar leren!

    Verder ben ik zelf best zoekende op social media. Er is ook zoveel keuze!
    Wat te kiezen? En hoeveel tijd besteed je aan elke vorm?
    Sommige dingen vind ik vooral erg leuk, andere niet zo.

    En ik ben het met je eens, persoonlijk contact is zo leuk!
    Dat mis ik soms wel, als ik mijn tijd aan social media besteed.

    Goed onderwerp, er is veel over te zeggen, denk ik!

  3. 15 minutes of fame take 15 years of preparation…

  4. Dag Johanna,

    Goeie tekst! Mooi geschreven en interessant thema.
    Tja, zichtbaarheid. Dat gaat steeds makkelijker mbv social media, maar daar kun je je ook lekker achter verstoppen ;-). Ik ben benieuwd naar je vervolgartikelen en ga vooral zo door!

    • Dank voor je compliment Angelique!

      Ik ben zelf vooral fan van een goeie mix. De sociale media maken het makkelijk om contact te leggen, om mensen die geïnteresseerd zijn een regelmatige reminder te geven van je bestaan, maar er gaat niets boven persoonlijk contact als je echt iets voor elkaar wilt betekenen.

Geef een reactie