Stap voor stap voor stap…

Stap voor stap voor stap...

Herkenbaar?

Je hebt vast wel gezien dat ik onlangs  een aantal DuizendDoDo’s Selfies heb geschreven …
…of misschien toch niet? Ik hoef me dit eigenlijk niet hardop af te vragen, want de kans dat je het NIET gezien hebt is drastisch véél groter dan wel. Toch is er wel wat in gang gezet, hoop ik…

De Nieuwe Rembrandt?

Hoe meer ik me verdiep in manieren waarop kunstenaars en creatieven zich zouden kunnen onderscheiden van de overgrote groep armlastige collega’s, hoe duidelijker het wordt. Je hebt een plan nodig, je moet het lef hebben om jezelf zichtbaar en herkenbaar te maken en je moet in actie komen. Niet zomaar als een kip zonder kop, maar stap voor stap, gestructureerd, met gestelde doelen, een heldere strategie en een duidelijk tijdpad. Zonder dat zullen je inspanningen niet zo makkelijk ergens toe leiden, tenzij met heel veel mazzel! Maar neem je de moeite wel, dan is het waarschijnlijk dat je een heel eind komt, zelfs als je niet de Nieuwe Rembrandt bent…

Dagboek

Dit weekend deed ik weer eens een bakkie met mijn zus. Lekker onder een warmtelamp op een Amsterdams terras de toestand van onze wereld doornemen. Dat doet altijd goed. We zijn dol op elkaar ondanks dat we heel verschillend zijn. Dit keer nam ze me nogal op de korrel. Ze had een aantal van mijn Selfies gelezen en vroeg zich af op wat voor manier een ”dagboek over Johanna” in hemelsnaam kan bijdragen aan wat DuizendDoDo’s uiteindelijk wil zijn, een gids door ondernemersland voor kunstenaars en creatieve professionals. Ze vond ze heel leuk om te lezen (ze kent mij natuurlijk als de beste) maar snapte niet goed waar al dat geklets over mezelf nou toe zou moeten leiden.

Authentiek en oprecht

Laat ik voorop stellen dat ik het ook niet gemakkelijk vond, en zonder voorkennis zou ik er echt niet opgekomen zijn om het zo aan te pakken. Maar in alles wat ik het afgelopen jaar over het onderwerp heb gelezen en onderzocht komt het steeds als belangrijkste strategie naar voren: wees persoonlijk, vertel je verhaal, geef je publiek de kans om je te leren kennen en om zich met je verhaal te verbinden. Doe je dat authentiek en oprecht dan hoef je niet te gaan leuren om klanten, want dan ga je spreken tot de verbeelding van een publiek dat graag je klant wil zijn! Het barst van de overtuigende voorbeelden. Lees bijvoorbeeld mijn artikelen over Gaby Zwaan en Peter Maasdam nog maar eens terug. Ik wilde het gewoon zelf ook uitproberen!

De volgende stap

Ik geef je dus eigenlijk een klein inkijkje in de strategie die ik zelf ook volg bij het vormgeven van DuizendDoDo’s. Vanaf het moment dat het plan vorig voorjaar ontstond heb ik er al een halfjaar aan ontwikkeld, een team gevonden, de website gebouwd en gelanceerd en de eerste stappen gezet door het plaatsen van wat inleidende artikelen. Het schrijven van al die Selfies in de afgelopen maand was simpelweg de volgende stap in het plan, om mezelf zichtbaar en herkenbaar te maken…

Training

In de komende maanden zijn er nog heel wat volgende stappen te nemen. Zo houd ik me bezig met het ontwikkelen van een online training over het inrichten van websites voor optimale zichtbaarheid en herkenbaarheid ;-). Deze training wordt rond eind juni gelanceerd en iedereen die op dat moment geabonneerd is op DoDoPost krijgt hem gratis toegestuurd…

Ik ben benieuwd wat je vond van dit artikel, of van de DuizendDoDo’s Selfies. Je reactie lees ik heel graag via het reactieveld hieronder:

Als je dit artikel wilt delen met anderen kan dat ook, via e-mail, of via de sociale media door te klikken op één van deze icoontjes:

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone
Tags: , , ,
abonneren DoDoPost

Geef een reactie