Vooral vragen en volhouden

Doorbreken

Doorbreken, hoe doe je dat?

Ik heb het antwoord op die vraag niet hoor. Ik weet zelfs dat er geen eenduidig antwoord op is (hoewel ik dat wel graag zou hebben…) Het enige wat ik weet is dat het niet vanzelf komt (er is niet zo heel veel wat vanzelf komt…), maar dat je er hard voor moet werken en dat je dan ook nog wat geluk moet hebben. Doorbreken als kunstenaar of creatieve professional, daar hebben we het dan over. Over goed kunnen leven van het werk dat je het liefste doet.

Omdat ik het wel heel graag wíl begrijpen, hoe het werkt, lees en luister ik me al een tijdje helemaal een slag in de rondte. Vooral in Amerika en Groot-Brittannië is veel waardevols over het onderwerp te vinden en het mapje ‘content van anderen’ op mijn computer is inmiddels goed gevuld. Elke dag trek ik er zo’n 1 à 2 uur voor uit. Tijdens het wandelen of boodschappen doen luister ik naar podcasts en als ik even ergens wat langer moet wachten pak ik m’n telefoontje en zoek ik naar artikelen op het internet. Een heerlijke ontdekkingstocht die, als je niet oppast, behoorlijk verslavend kan worden.

In december vorig jaar stuitte ik op een serie Amerikaanse interviews onder de titel “The Thriving Artist Summit” van Bonnie Glendinning, waarin ruim 30 uur lang allerlei succesvolle creatieve professionals aan het woord komen. Ze vertellen over hun eigen praktijk; hoe ze creatieve manieren hebben gevonden om zichzelf zichtbaar te maken, hoe ze hun PR aanpakken en hoe ze hun eventuele weerstand tegen de commercie hebben overwonnen. Het zijn mooie verhalen. Heel verschillend ook. Er zijn makers die een deel van hun tijd reserveren om met opdrachten genoeg inkomen te genereren, waardoor ze veel tijd overhouden voor hun vrije werk, maar er zijn er ook die gewoon weinig scrupules hebben en met overgave dingen maken waarvan ze weten dat die goed te verkopen zijn. Het mooiste vind ik de succesverhalen van makers die er voor gekozen hebben om puur van hun vrije werk te willen leven.

Een van die verhalen is van Brainard Carey, een hele relaxte en aansprekende New Yorkse kunstenaar die in de Summit zijn verhaal doet over hoe hij zijn eigen doorbraak regisseerde. Zo had hij een eigen kunstkrant, een geïmproviseerde galerie aan het strand tijdens de zomermaanden en een winkel op Manhattan waar je gratis knuffels kon halen. Klinkt als leuk tijdverdrijf toch? Maar hij schopte het wel tot een solo-expositie in the Whitney Museum of American Art in New York. Samen met zijn vrouw Delia timmert hij aan de weg met gave conceptuele kunstprojecten, zoals het project The Museum of Non-Visible Art. Met het filmpje hieronder haalde hij daarvoor in 2011 via het crowdfunding-platform Kickstarter een mooi startbedrag bij elkaar en inmiddels tourt zijn project langs kunstevenementen in de hele wereld.

Brainard heeft zich naast het werken aan zijn eigen kunst toegelegd op het coachen van kunstenaars die graag net zo succesvol willen worden als hij. Hij schreef twee boeken, ‘Making it in Art World’ en ‘New Markets for Artists’ en hij runt een website genaamd ‘The Art World Demystified‘. Hier interviewt hij regelmatig succesvolle kunstenaars en op basis daarvan heeft een aantal tips geformuleerd.

Hieronder staan Brainard Carey’s tips over hoe je dat aanpakt, succesvol worden als autonoom kunstenaar (die ook goed toepasbaar zijn voor ander disciplines). Ze zijn even simpel als confronterend… je moet een dikke huid kweken, je bravoure aanspreken en (meestal) een hele lange adem hebben:

1. Durf te vragen om wat je wilt

Wil je vertegenwoordigd worden door een galerie? Vraag-er-dan-om… Niet maar één of twee keer, niet met een paar simpele e-mails, nee… wil het net zo graag als dat je wilt ademhalen na twee minuten kopje onder te zijn geweest. Het gaat om aantallen, om vasthouden, om áltijd voorkomend en beleefd blijven, attent zijn en afgewezen durven worden. Afwijzing gaat zelden over jou of over jouw werk. Maak maar eens een lijst met 50 galerieën waar je wel zaken mee zou willen doen en probeer het eens met 5 per maand… Ga bij ze langs zónder portfolio en vraag eenvoudig of ze open staan voor nieuwe kunstenaars. Is het antwoord ‘nee’ dan kun je ze van je lijst schrappen. Is het ‘ja’, vraag dan hoe ze nieuw werk het liefste aangeleverd krijgen (misschien digitaal, misschien tijdens een afspraak?) en met wie je je werk kunt bespreken. Registreer dit zorgvuldig (!) en stuur je werk of maak een afspraak.

2. Wees bang en doe het toch

Je bent niet de enige die bang is. Iedereen heeft angsten in één of andere vorm. Dat is een gegeven. Reken er maar op dat dat nooit overgaat. Waar je ook op kunt rekenen is dat de tijd verstrijkt. De tijd die je hebt om ‘het’ te maken of om ‘het’ aan je neus voorbij te laten gaan. Accepteer je angst en maak die vooral je beste reden om in actie te komen.

3. Ontmoet mensen die er toe doen

Brainard beschrijft het zelf als zijn beste geheime wapen, waar hij vaak succes mee heeft. Begeef je onder ‘soortgenoten’. Ontmoet op regelmatige basis mensen die succesvoller zijn dat jij. Hoe vaker je het doet, hoe verder het je zal brengen. Waar je op uit bent zijn echte ontmoetingen, geen telefoontjes of e-mailuitwisselingen. Sluit vriendschappen. Ontmoet collega-kunstenaars, curatoren, galeriehouders. Zoek naar mensen bij jou in de buurt, nodig ze uit voor een bakkie en kijk wat er gebeurt. Het zal je op de meest onwaarschijnlijke plaatsen brengen…

4. Zoek hoe dan ook naar manieren om je werk te verkopen

Het maakt eigenlijk niet echt uit hoe. Kunst maken gaat in het begin nooit over geld verdienen, maar je werk moet wel ergens zichtbaar zijn. Als het nergens te zien is kan ook niemand het er over hebben. Dus, vind een manier om je werk te verkopen, ook al is het via Marktplaats, op de plaatselijke jaarmarkt, of vanuit de achterdeur van je atelier…

5. Geef context aan je werk

Je werk mag dan misschien voor zichzelf spreken (wel of niet…), als je met curatoren of galeristen praat is het wel een goed idee om er een mooi verhaal bij te hebben. Daarmee geef je je werk diepte en gewicht. Verwijs naar een boek, een film, een maatschappelijk gegeven. Laat je engagement zien, weet waaróm je het werk hebt gemaakt en wees duidelijk over hoe je wilt dat het wordt opgevat. Het maakt niet uit waar je je op baseert, maar laat het iets zijn waar je écht interesse voor hebt. Wees authentiek en vertel erover!

6. Maak werk alsof het je werk is

Er zullen, zelfs als je kunst maakt, altijd dingen zijn die je minder graag doet. Het hoort er allemaal bij! Wacht niet op inspiratie, maar werk gewoon. Maak mooie dingen en ontmoet mooie mensen. Dat is je werk.

7. Wees groots, heb lef

Neem grote stappen, daag je zelf uit, ‘gewoon’ is niet goed genoeg! Groot succes laat zich veel gemakkelijker onderhouden dan middelmatigheid…

8. Twijfel aan jezelf zoveel je wilt…

Maar stop niet met het maken van je werk. Laat dat duveltje op schouder je er nooit van weerhouden om te doen wat moet gebeuren… Maak mooie dingen en deel die met de wereld. Je werk heeft waarde, zorg dat je werk bestaat!

Brainard Carey is ook actief op de sociale media. Mijn favoriet is zijn YouTube kanaal.

Ik ben er blij mee dat Brainard me toestemming gaf om zijn tips met jullie te delen (gewoon vragen…) en ben ook wel heel benieuwd of ze voor jou werken. De Nederlandse kunst- en cultuurwereld is natuurlijk anders dan de Amerikaanse. Ik nodig je graag uit jouw visie daarop te delen in het reactieveld hieronder:

Mocht je mensen kennen voor wie dit ook goede tips kunnen zijn, stuur ze dan door via e-mail of deel ze via de sociale media, door te klikken op een van deze icoontjes:

Tweet about this on TwitterShare on FacebookPin on PinterestEmail this to someone
Tags: , , , , ,
abonneren DoDoPost

Geef een reactie